SearchSr
19 April 2019
Comments
Interviews

Gheorghe Russu

Vice-director, The Center for Combating Economic Crimes and Corruption

Parties-Phantoms, Parties - State Institutions, Parties - State Enterprises

Ion PREAŞCĂ

20 parties have registered in the current election campaign. Many people say it is a too big number for such a small country as Moldova. At the same time, much more parties could take part in the election campaign.

Last week illustrated
80_4e23fe6caf093
80_4e23fe72edacf
125_4e23fe64aeac9

Activists launch Moldova’s first ‘Space Camp’ © Susan Coughtrie

Zonă liberă de maşini la Chişinău

23 April 2010, 17:01

Recent am citit un articol interesant în revista VIP Magazin despre 10 lucruri pe care ar fi bine să le aibă Chișinăul.  Unele lucruri într-adevăr ar fi de mare folos, și sunt rațional realizabile și nu prea scumpe, ca de exemplu piste pentru bicicliști, o șosea de centură sau un hotel frumos de cinci stele în capitală (demult aşteptăm!).  Aceste lucruri ar putea să îmbunătățească viaţa în capitală. Ar fi minunat să fie implementate și alte idei din articol, dar unele dintre ele, probabil nu vor fi sau nu pot fi realizate în timpul vieților noastre - inclusiv și ideea unui metrou în Chișinău, visul dispărut împreună cu destrămarea Uniunii Sovietice în 1991.  Pentru mine a treia categorie constă din lucruri, care nu sunt prea urgente pentru Moldova, ca o pârtie artificiala sau un hipodrom.  Un stadion olimpic (un lucru de mai mare importanţă) dacă va fi construit cândva în locul Stadionului Republican sau altundeva, ar putea să îndeplinească o funcţie dublă şi în calitate de hipodrom, dacă moldovenii intr-adevăr consideră că pariurile sunt vitale pentru viaţă şi fericire.  După vizită mea recentă la Chişinău am văzut că, totuşi, sunt deja suficiente jocuri de noroc şi competiţii de cai în capitală...

La baza articolului era o cercetare a lucrurilor pe care le au oraşele europene, dar care lipsesc în Chişinău.  Din punctul acesta de vedere, am fost surprins că nu a fost inclus în listă un lucru, care reflectează esenţa vieţii urbane şi care aduce multă plăcere tuturor: o stradă centrală, lungă, liniştită şi frumoasă cu restaurante, magazine, bănci, havuzuri şi muzicanţi de stradă - dedicată exclusiv pietonilor.

E greu de găsit un oraş european care nu are o astfel de zonă eliberată de efectul negativ al maşinilor.  Viena are o stradă foarte impresionantă şi largă, care de fapt se bifurcă şi apoi se bifurcă iar în mai multe străzi şi colţuri liniştite.  În Londra sunt multe străzi mici unde nu se permite maşinilor să rupă curgerea vieţii oraşului.  Berlinul şi Barcelona, Praga şi Parisul, Roma şi Riga sunt cunoscute pentru locurile extraordinar de vii pentru pietoni.  În Rusia, Moscova are Arbatul (a propos care a fost făcut nu prea demult, în anii 1980) şi chiar oraşe mai îndepărtate de capitală rusească şi mai mici, ca de exemplu Ekaterinburg sau Pskov au zonele sale libere pentru pietoni.  Spre bucuria New York-ezilor, absolut recent primarul orașului a hotărât să facă un loc permanent pentru pietoni la piața enormă din Times Square, indiferent de plângerile taximetriştilor, care oricum în orice oraş al lumii le place să se plângă despre orice şi oricui.  E posibil ca imediat după crearea la Chişinău a unei zone pentru pietoni, ambuteiajele ar putea să devină mai rele, dar acest efect ar fi temporar, până când toţi șoferii nu s-ar obișnui cu noua grilă de mişcare.  Şi experienţa de la Moscova şi mai recent de la New York arată, ca oamenii se obişnuiesc destul de repede cu un nouă ordine urbană.

Dacă New York-ienii pot să închidă străzi în centrul  Manhattan-ului că să creeze o zona pietonală (și taximetriștii de acolo  nu s-au revoltat) atunci cred că așa ceva ar fi posibil și la Chișinău.

Dacă New York-ienii pot să închidă străzi în centrul  Manhattan-ului că să creeze o zona pietonală (și taximetriștii de acolo  nu s-au revoltat) atunci cred că așa ceva ar fi posibil și la Chișinău.

Aşa cum oamenii nu trebuie să existe doar pentru beneficiul guvernului, iar guvernul pentru oameni, maşinile există pentru îmbunătăţirea vieţii şi nu invers, adică oamenii nu trăiesc pentru confortul maşinilor şi şoferilor.  Prea des un om la volan - indiferent de ţara în care el se află - uită despre faptul ca el rămâne o parte a oraşului şi nu este izolat în spatele parbrizului şi uşilor maşinii sale.  La New York, şoferii semnalizează tot timpul fără a se gândi la urechile pietonilor sau oamenilor care încearcă să doarmă în jur.  La Moscova agresivitatea şoferilor este binecunoscută şi o cantitate disproporţionată de oameni mor în accidente rutiere.  Oraşele, mai ales oraşele mici, sunt cele mai vibrante, ospitaliere şi interesante când ritmul vieţii le permite oamenilor să se plimbe - cel puţin pe o stradă sau două - liniştit şi fără a se gândi la mişcarea automobilelor sau să strige colegului de alături ca să fie auzit peste gălăgia motoarelor.  În SUA, popularitatea maşinilor a creat multe probleme: dependenţa de mașini în cartierele îndepărtate, lipsa de transport public (care pur şi simplu nu există în multe localităţi), construcţia de şosele masive şi urâte împreună cu suburbii fără viaţă.  Ele rămân o problemă mare, pe care americanii probabil niciodată nu o vor putea soluţiona, cel puţin până când un litru de benzină nu va costa trei sau mai mulţi dolari.

Aşadar, aş propune chişinăuienilor se transforme o stradă din centru - poate strada 31 August, Armenească, sau Maria Cebotari - într-o zona pietonală în spiritul tuturor oraşelor minunate ale Europei.  Deja, spre exemplu, pe strada  31 august se află multe restaurante bune, Muzeul Naţional de Istorie, şi nişte ruine ale unor clădiri frumoase, care demult trebuie restaurate pentru un uz bun pentru public.  Aşa fel de zonă - de cel puţin cinci sau şase străzi - este bună pentru afaceri, bună pentru cetăţeni, şi bună pentru atractivitatea oraşului.  Câteva străzi perpendiculare ar putea să rămână deschise pentru maşini ca să nu distorsioneze prea mult mişcarea transportului, şi sunt sigur ca peste vreo trei luni o astfel de zonă ar deveni o parte integră a Chişinăului, pe care nimeni - nici chiar cel mai morocănos taximetrist - nu va vrea s-o piardă.


Readers' comments
Recent comments:
There are no comments on this story.
You have to be signed in to leave comments.
T