SearchSr
18 October 2017
Comments
Interviews

Gheorghe Russu

Vice-director, The Center for Combating Economic Crimes and Corruption

Parties-Phantoms, Parties - State Institutions, Parties - State Enterprises

Ion PREAŞCĂ

20 parties have registered in the current election campaign. Many people say it is a too big number for such a small country as Moldova. At the same time, much more parties could take part in the election campaign.

Last week illustrated
80_4e23fe6caf093
80_4e23fe72edacf
125_4e23fe64aeac9

Activists launch Moldova’s first ‘Space Camp’ © Susan Coughtrie

Monitoring Mass Media during the Campaign for Local General Elections of 5 June 2011: Case study No.2

NIT, Curier, 29 April, 20:00
Centrul pentru Jurnalism Independent, 18 May 2011, 12:36

On 29 April, NIT inserted in its newscast of 20:00 an item with a duration of 2.48 minutes, made based on an interview given by the ex-Ministry of Justice, Ex-First Deputy President of PLDM for a local radio station. The item is biased, presents the information from one angle, does not separate facts from opinions and resorts to editing to convey certain messages to the viewers.

"Sad fact for Moldova. Former Ministry of Justice Alexandru Tănase who has recently left PLDM said that the national leader is a thief who has come to power to fill his pockets with money" the presenter of the news lead states.

Further on, the reporter announces that "in a radio program Tănase showed delight with the reforms implemented by Saakashvili in Georgia in the past years and when asked why the same things are not done in our country, the former leader categorically said "because our national leader is a thief"(a.n.)".

However, the insert that follows shows that Tănase did not directly say what the reporter claims.

Alexandru Tănase: "And because we would need something similar in Moldova, when the national leader heading the country wouldn't be a thief and would not come to power to fill his pockets with money. And then you would see that here too it would be possible to do in half a year what the Georgians have done. It is nothing complicated but when the head sells positions and what does the one who buys positions do, because he gives the money, then he takes them from the others and gives them to the head. Of course such a system wouldn't bring you the Georgian results."

Therefore, the condition in which the source was quoted makes certain things clear, but does not make clear statements about them. The reporter should have quoted him faithfully, without interpreting what was said.

The bias becomes obvious from the segments selected that were included in the news item but also from the videos used. "This disclosure troubled the public opinion and especially discouraged the supporters of the current alliance. On forums and in social networks people say that the electors were deceived with promises and today the alliance leaders make shows. While the country is going down the drain, they are filling their pockets with money. A sad fact for Moldova. And what do we do then?" the reporter wonders, after which Tănase's statements are repeated for 50 seconds with a sad musical background. Videos showing the AIE leaders Filat, Urechean, Lupu, Ghimpu, Plahotniuc, Diacov alternate with videos of people begging on the street and poor people. Thus, the journalistic principles that news should not contain author opinions nor should resort to editing tricks to distort the reality (Art. 7, Broadcast Code) were violated.

 

 



Readers' comments
Recent comments:
There are no comments on this story.
You have to be signed in to leave comments.
T