CăutareSr
13 octombrie 2019
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Referendumul AIE sau “sacrificiul” pluralismului?

7 iunie 2010, 16:02

Salutabil este entuziasmul din interiorul Alianţei pentru Integrare Europeană, explodat în următoarele clipe după decizia asupra desfăşurării referendumului constituţional în toamna acestui an. Sunt mai multe motive pentru bucurie în tabăra liberal-democraţilor. În sfârşit, europenii au acceptat "formula" inventată de coaliaţia liberal-democrată pentru a trece de blocajul constituţional în alegerea preşedintelui. Un alt moment pozitiv este că "soluţia" a survenit înainte de ziua când actualul legislativ trebuie să devină "dizolvabil". Esenţială rămâne totuşi împăcarea europenilor cu organizarea referendumului până la alegerile anticipate. La rândul lor, toţi actorii din Alianţă au acceptat organizarea anticipatelor, fără vreo rezervă sau condiţionare politică. Desigur, rezultatul atins de "mediatorii" europeni este bun, dar ce au mediat aceştia şi între cine?

Or, trebuie să recunoaştem imperfecţiunea contribuţiei europene, pentru că aceasta a exclus "medierea" de fapt a crizei, dar s-a concetrat pe "negocierea" unei declaraţii finale comună cu cea a Alianţei. Să renunţăm la naivitatea potrivit căreia o criză atât de complexă şi longevivă cum este cea legată de articolul 78 a fost soluţionată într-o oră de "consultări exorbitante" între reprezentantul CoE şi cei din Alianţă. Mimarea procesului de mediere amărăşte rezultatul final destul de promiţător pentru ieşirea definitivă din criză. Astfel, neconstructivismul şi anacronismul sesizate în poziţia comuniştilor nu a fost deloc tratate ci ocolite, ajungându-se la un straniu numitor comun între europeni şi fiecare membru al coaliţiei, precum şi o poziţie unică din partea componentelor Alianţei.

Din această observaţie rezultă incapacitatea reală a CoE şi a altor instituţii europene de a angaja politic cele mai importante forţe din R. Moldova. Dorind să evite "cazul Albaniei" stagnate în criză politică din vara anului trecut, europenii au mers pe formula "izolării" opoziţiei. Desigur, constrângerea comuniştilor va favoriza depăşirea crizei. Pluralismul de această dată este sacrificat în numele binelui general de moment. Oare într-adevăr alegerea preşedintelui prin vot direct este o soluţie benefică şi va însemna aceasta prevenirea crizelor politice pe viitor.

Incursiunea în trecutul de acum 10-11 ani ne demonstrează care pot fi efectele perverse ale unui preşedinte ales prin vot direct. Cazul vecinei noastre Ucraina împrospătează amintirele despre confruntările frecvente dintre preşedinţie şi celelalte ramuri ale puterii. Situaţia este similară şi în Georgia în perioada lui Saakaşvili, soldată cu manifestări anti-prezidenţiale şi falsificări ale alegerilor. Discrepanţele din societate alimentate de diverse frustrări, credibilitatea publică fragilă şi puţină faţă de eficienţa guvernării reliefată şi în sondaje, precum şi ostilitatea între actorii politici centrali, trebuie să pună pe gânduri pe acei parteneri externi, care în ciuda tuturor riscurilor susţin ideea unei republici prezidenţiale.

La fel, suspecte sunt mişcările anumitor lideri AIE, care vădit omit discuţiile despre alegerile parlamentare anticipate şi se concentrează pe menajarea publicului pentru alegeri prezidenţiale. Aceste mişcări diferă parţial de poziţia exprimată de CoE cu ocazia vizitei lui Thorbjørn Jagland, secretarul general al CoE, la Chişinău. [1] Or, partea europeană susţine redacţia art. 78 la referendum, dar leagă acest lucru de dizolvarea legislativului în octombrie 2010 şi anuţarea unui scrutin parlamentar în luna noiembrie. Nimic nu se menţionează despre alegerile prezidenţiale. AIE interpretează altfel lucrurile. Or, se pune accentul în primul rând pe "plebiscit" şi pe alegerile prezidenţiale, şi cu mult mai puţin pe anticipate. Deşi, acestea trebuie să figureze în prim plan, din anumite motive, unele elemente din Alianţă se abţin să dezvolte subiectul dat.

Se impune un răspunsul pertinent din partea europenilor şi Alianţă la întrebarea: Ce doriţi să desfăşuraţi la toamnă - referendum, alegeri parlamentare şi prezidenţiale concomitent sau doar referendum şi prezidenţiale? Pentru a nu fi învinuiţi de "jocuri duble" şi a inspira încredere pentru toţi cetăţenii, nu doar cei anti-comunişti, în conformitate cu angajamentele faţă de  Thorbjørn Jagland, CoE şi toţi partenerii europeni, Alianţa trebuie să numească fără eschivări zilele concrete ale exprimării voturilor cetăţenilor asupra referendumului, alegerilor parlamentare şi celor prezidenţiale.

Pentru a demonstra vocaţie europeană, dar şi sinceritate politică, absentă la comunişti, echipa liberală este nevoită să pună capăt speculaţiilor privind viitoarele alegeri parlamentare. Claritatea asupra acestei întrebări va lipsi opoziţia comunistă de argumente speculative şi provocatorii împotriva AIE şi susţinătorilor externi ai acesteia. Adiţional, aceasta va crea o predispunerea mai mare în societatea amorfă de a participa activ la referendum.

Referinţe:

1. "Today in Moldova, the four party leaders in the governing “Alliance for European Integration” (AEI) announced that the government will hold a referendum to amend Article 78 of the Constitution (to allow for direct election of the President), dissolve Parliament and call for new elections. The referendum is expected to be held in the first half of September and new parliamentary elections are to be organised in Autumn after the Parliament’s dissolution in October." https://wcd.coe.int//ViewDoc.jsp?Ref=PR453%282010%29&Language=lanEnglish&Ver=original&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE

 

sursa: Observatorul Politic


Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T