Social

Radiodifuzori cu mare acoperire teritorială devin tot mai partizani, observatori media

Posturile de radio şi televiziune cu acoperire naţională au continuat să admită abateri grave de la principiile etice, se spune într-un comunicat emis de CIJ.
Info-Prim Neo, 8 iulie 2009, 14:14

2009-07-08/13:40/ Chisinau (IPN)„După primele două săptămâni de campanie nu se observă nicio îmbunătăţire, mass-media devin tot mai active, numărul de ştiri cu caracter electoral este tot mai mare şi, respectiv, acestea devin tot mai tendenţioase, tot mai părtinitoare”, a declarat directorul interimar al Centrului Independent de Jurnalism (CIJ), Nadine Gogu, miercuri, 8 iulie, la o conferinţă de presă găzduită de Info-Prim Neo.   „Creşte şi numărul ştirilor cu caracter partizan, iar în unele cazuri e vorba de susţinere deschisă a anumitor partide”, a adăugat ea cu referire la radiodifuzori cu mare acoperire teritorială.

Posturile de radio şi televiziune cu acoperire naţională au continuat să admită abateri grave de la principiile etice, se spune într-un comunicat emis de CIJ. O echipă de observatori monitorizează activitatea Moldova 1, Radio Moldova, NIT, Prime TV şi EU TV, şi a efectuat cel de-al doilea raport pentru perioada 29 iunie - 5 iulie .

„În unele cazuri posturile menţionate au încălcat prevederile Codului audiovizualului şi ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală”, relevă raportul de monitorizare, efectuat în cadrul Coaliţiei Civice pentru alegeri libere şi corecte – Coaliţia 2009.

Expert în cadrul proiectului, Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, a spus că „posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova continuă să aplice selectiv principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Majoritatea ştirilor despre campania electorală prezintă doar perspectiva guvernării şi a PCRM-ului”. Macovei mai spune că „Principiul pluralismului de surse este respectat doar în cazul PCRM şi ignorat totalmente în cazul partidelor de opoziţie”.

Referindu-se la Prime TV, care a anuntat că nu se va implica în reflectarea campanie i electorale, Petru Macovei a spus că, de fapt, această staţie „promovează imaginea PCRM, inclusiv prin ştiri care fac agitaţie electorală directă”.

„Postul privat NIT susţine deschis PCRM nu numai prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin modul de selectare şi prezentare a ştirilor”, a spus Nadine Gogu. „Postul promoveaza mesajul de ură şi limbajul jurnalistic agresiv în scopul discreditării partidelor liberale”, a spus observatorul.

„Postul privat EU TV favorizează PPCD şi PCRM atât prin ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa lui Vladimir Voronin şi Iurie Roşca. Postul are carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, în special în ştirile care vizează activitatea primăriei Chişinău, şi implicit a primarului Dorin Chirtoacă, vicepreşedinte al Partidului Liberal”, a declarat Gogu.

Acoperirea teritorială a fost crit eriul-cheie după care au fost selectaţi radiodifuzorii monitorizaţi de CIJ.

T