Politic

Raport Nr.2: Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 iunie 2011

Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, cel de-al doilea raport de monitorizare a campaniei electorale pentru alegerile generale locale de către principalele mass-media din Republica Moldova, pentru perioada 2 – 15 mai.
Centrul pentru Jurnalism Independent, 19 mai 2011, 10:08

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 2 - 15 mai 2011, nu s-au remarcat schimbări semnificative în comportamentul mass media monitorizate.

Cu excepţia unui post de televiziune şi a două ziare, în mass media analizate nu se remarcă abateri grave de la standardele profesionale şi principiile deontologice.

- Postul privat cu acoperire naţională Prime TV reflectă campania cu respectarea standardelor profesionale şi etice. Judecând după frecvenţa apariţiei concurenţilor electorali în ştiri, constatăm o anumită favorizare a candidaţilor PDM în ştiri.
- Postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să promoveze deschis PCRM-ul nu doar prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin modul de abordare a subiectelor. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT în perioada de referinţă au fost părtinitoare, fiind utilizate caricaturi şi imagini de arhivă în scopul discreditării anumitor actori politici.
- Postul cu acoperire regională N4 favorizează uşor PLDM atât prin ştiri cu caracter electoral direct, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat.
- Posturile Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament echilibrat, fără abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. Totuși, la Euro TV se remarcă o ușoară favorizare a PL, prin numărul mai mare de știri cu prezența candidatului PL la funcția de primar de Chiținău.
- Ziarele Adevărul şi Jurnal de Chişinău au reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali.
- În Timpul de dimineață nu au fost înregistrate abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice. Au fost remarcate unele probleme la capitolul echilibrului surselor în materialele controversate, fiind înregistrate și câteva materiale care pot fi catalogate ca și publicitate mascată.
- Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali din partea PL, PLDM şi PDM. În ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta informaţie mai mult unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, este deseori peiorativ.

Scopul Raportului este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.

Raportul poate fi accesat aici

Acest raport a fost realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală", cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 

T